L'Exigence 40 %

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

L'Exigence 40 %

Bericht door JohanB »

Het is pas de 2de keer dat ik deze cognac proef, maar ik ben nu al onder de indruk. Hans, hier komt ie. Ik ga proberen om nu al een zo volledig mogelijk beeld te geven van wat ik ruik en proef in deze fantastische cognac. Ik ben echt heel blij dat ik nog een gesloten halve fles staan heb.

Neus: Zeer lichtjes prikkelend, maar dat gaat snel over. De rancio is nu al duidelijk merkbaar. Ik ruik sigarenkist, en heel lichte citrus (sinaasappel zeste). Maar dat laatste is echt subtiel, hoor, maar zo lijkt het alsof er iets zeer licht bitters in de geur zit. Het doet mij wat denken aan Gancia (de drank)

Smaak: Ik dacht heel even, tijdens het nippen aan mijn glas nog voor ik begon te proeven, dat ik abrikoos er kon uit halen maar het is weer sinaasappel. Een beetje zoals de Laurichesse Hommage vat 104, maar dan minder uitgesproken. De rancio wordt steeds dominanter naar mate de cognac in het glas zit.

Afdronk: Toch redelijk lang vind ik. Van enige citrus is er geen sprake meer. De rancio is gekalmeerd, maar de cognac blijft wel nog aan je lippen plakken.

Conclusie: Machtige cognac. Dit is echt een aanwinst in mijn collectie !
Laatst gewijzigd door JohanB op zo 25 apr 2021, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: L'Exigence 40 %

Bericht door Ton »

Mooie beschrijving en extra blij dat ik nog een fles in de kast heb staan. Ik was niet zeker of de flessen met een Lebecq label even goed zouden zijn als die oudere uitgaven met alleen Delaunay er op.
Ik heb nu trouwens een XO van Lebecq open. Ook al kan die niet tippen aan de l'Exigence, toch een prima cognac!
Plaats reactie

Terug naar “Lebecq”