Cognacreis augustus 2021

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Oef, Estève gestopt, Guillon-Painturaud verkocht, ... het beweegt, maar niet in de goede zin. Bedankt voor de contactgegevens. Ik maak wel een verslagje na mijn trip.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Ton »

Bedankt Berten, prachtig verhaal.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Ik heb een foto toegevoegd van andre petit zelf (overleden in 1989) en de moeder van jacques. Bovenste rij uiterst links staan ze.
Ik heb enige jaren geleden de moeder ontmoet. Helaas was ze erg veel vergeten (dementie). Ik moest de volgende dag terugkomen en heb toen een ontzettend leuke ontmoeting met Jacques gehad.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Dag erna smorgens naar guillon-painturaud. Ontvangen door een jongedame genaamd Lina, dus niet Line.
Deze Lina, was dat iemand anders, geen familie? Of denk je dat ik de naam niet goed heb verstaan en opgeschreven op de pagina Guillon_Painturaud.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Zijn volgend doel is de naam guerbe terugkopen. Die is nu in chinese handen, net als de vignobles van guerbe.
Ik zou willen dat er meer van deze mannen rondliepen in Charente. Weg met die Aziaten daar!
Rigor
Cognac XO
Cognac XO
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 05 jan 2018, 20:01

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Rigor »

Ton schreef: za 14 aug 2021, 14:34 Bedankt Berten, prachtig verhaal.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Ik heb een foto toegevoegd van andre petit zelf (overleden in 1989) en de moeder van jacques. Bovenste rij uiterst links staan ze.
Ik heb enige jaren geleden de moeder ontmoet. Helaas was ze erg veel vergeten (dementie). Ik moest de volgende dag terugkomen en heb toen een ontzettend leuke ontmoeting met Jacques gehad.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Dag erna smorgens naar guillon-painturaud. Ontvangen door een jongedame genaamd Lina, dus niet Line.
Deze Lina, was dat iemand anders, geen familie? Of denk je dat ik de naam niet goed heb verstaan en opgeschreven op de pagina Guillon_Painturaud.
Rigor schreef: zo 08 aug 2021, 16:41 Zijn volgend doel is de naam guerbe terugkopen. Die is nu in chinese handen, net als de vignobles van guerbe.
Ik zou willen dat er meer van deze mannen rondliepen in Charente. Weg met die Aziaten daar!
Hallo Ton, je hebt de naam Line goed opgeschreven. Lina is een werkneemster met een gelijkaardige naam :-)
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Zoals beloofd alvast een eerste update.

Bezoek bij Vallein-Tercinier, zelfde huis, zelfde ontvangst, maar wel een frisse nieuwe look voor de flessen en 3 nieuwe Brut du fût Cognacs:
overzicht verpakking.jpg
- Bon Bois 1990, 42,9%, 99 EUR
BB1990.jpg
- Fin Bois Lot 96, 48,7%, 99,8 EUR
FB96.jpg
- Grande Champagne 1989, 47,7%, 124 EUR
GC1989.jpg
De nieuwe edities zouden ongeveer een maand geleden op fles gebotteld zijn. De GC was voor mij de betere van de drie. P/Q stel ik me de vraag of de Hors d'Age geen betere koop is.

Ook een nieuw assemblage "Roots", 49,90 EUR.

Op goed geluk gestopt bij een klein huis in de Bon Bois, Patrice Pillet in Nancras. Twee Cognacs, een VSOP en een Napoleon (18 jaar oud). De laatste gekocht aan 28 EUR. Zeker OK voor die prijs, maar eindigt behoorlijk zoet, op het exotische af. In de mond vind ik exotisch fruit, zoals mango. Een eindtoets van kokosnoot, die ik gebruikelijk associeer met Amerikaanse eik. Dit kan ik niet onmiddellijk thuisbrengen bij Cognac.
PP Napoleon.jpg
Een tweede klein huis, Maison Cochain. De Fine Vieille Réserve 1972 gekocht aan 95 EUR. In de neus wat chemisch, lijm, parfum van sandelhout. In de mond wel aangenaam, maar eerder vlak. Kortere afdronk. Niet mijn favoriet.
Cochain 1972.jpg
Laatst gewijzigd door JohanVdd op do 19 aug 2021, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 2634
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 12:58
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Hans »

Prachtig verslag Berten!
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Ton »

Dus Patrice Pillet heeft Jean Pillet opgevold. Is het nog steeds een distillerie?
Pillet, Jean naambord.jpg
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Klopt, de distillerie is er nog. Patrice is de zoon van Jean Pillet.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1707
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Roland »

JohanVdd schreef: do 19 aug 2021, 20:23 Zoals beloofd alvast een eerste update.

Bezoek bij Vallein-Tercinier, zelfde huis, zelfde ontvangst, maar wel een frisse nieuwe look voor de flessen en 3 nieuwe Brut du fût Cognacs:
De nieuwe edities zouden ongeveer een maand geleden op fles gebotteld zijn. De GC was voor mij de betere van de drie. P/Q stel ik me de vraag of de Hors d'Age geen betere koop is. Ook een nieuw assemblage "Roots", 49,90 EUR.
Dank voor de update.
De hors d'age heeft inderdaad een fantastisch P/Q verhouding.
JohanVdd schreef: do 19 aug 2021, 20:23 Op goed geluk gestopt bij een klein huis in de Bon Bois, Patrice Pillet in Nancras. Twee Cognacs, een VSOP en een Napoleon (18 jaar oud). De laatste gekocht aan 28 EUR. Zeker OK voor die prijs, maar eindigt behoorlijk zoet, op het exotische af. In de mond vind ik exotisch fruit, zoals mango. Een eindtoets van kokosnoot, die ik gebruikelijk associeer met Amerikaanse eik. Dit kan ik niet onmiddellijk thuisbrengen bij Cognac.


Een tweede klein huis, Maison Cochain. De Fine Vieille Réserve 1972 gekocht aan 95 EUR. In de neus wat chemisch, lijm, parfum van sandelhout. In de mond wel aangenaam, maar eerder vlak. Kortere afdronk. Niet mijn favoriet.
Cochain 1972.jpg
Ook dit lees ik graag. Dan weet ik waar ik zeker niet moet stoppen.

mvg,
RolanD
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Nog even meegeven dat bij de meeste huizen (Montifaud, Vallein, ...) de standaard Cognacs ong. 10% in prijs gestegen zijn. De duurdere Cognacs lijken redelijk stabiel gebleven qua prijs.
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Een tweede update van mijn (uiteindelijk beperkt) bezoek aan de regio.

- Domaine des Tonneaux te Jarnac-Champagne

Toevallig tegengekomen op een marktje. Twee Cognacs geproefd: XO (48 EUR) en de Très Vieille Réserve (57 EUR voor 50 cl, 38 jaar oud). Deze konden me wel bekoren.

Het domein heeft accessoire activiteiten: B&B, noten en notenolie, truffelarrangementen.
Domaine des Tonneaux.jpg
- Michel Couprie

Mooie P/Q verhouding voor de XO en de Hors d'Age.

- Cognac Paul Giraud

Goed ontvangen door de zoon des huizes. Alle cocktails en Cognacs geproefd. Alles is zoals voorheen excellent. De Très Rare (1959-1962) en de Héritage (1945-46-47) zijn top. Het enige nieuwe is de herbotteling van de 1999. De vorige botteling uit 2017 was uitgeput en ongeveer een maand geleden is er opnieuw gebotteld. De 4 extra jaren op vat zijn merkbaar. Prijzen lijken me ongewijzigd of in elk geval maar heel, heel beperkt.
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”