Cognacreis augustus 2021

Beschrijvingen van reizen naar de cognacstreek door forumleden, inspiratie voor een eigen trip!
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Roland »

JohanVdd schreef: ma 30 aug 2021, 10:33 Een tweede update van mijn (uiteindelijk beperkt) bezoek aan de regio.

- Michel Couprie
Mooie P/Q verhouding voor de XO en de Hors d'Age.

- Cognac Paul Giraud
Goed ontvangen door de zoon des huizes. Alle cocktails en Cognacs geproefd. Alles is zoals voorheen excellent. De Très Rare (1959-1962) en de Héritage (1945-46-47) zijn top. Het enige nieuwe is de herbotteling van de 1999. De vorige botteling uit 2017 was uitgeput en ongeveer een maand geleden is er opnieuw gebotteld. De 4 extra jaren op vat zijn merkbaar. Prijzen lijken me ongewijzigd of in elk geval maar heel, heel beperkt.
Couprie hebben wij vorig jaar bezocht, Paul Giraud in 2019.

Allebei de moeite waard.

mvg,
RolanD
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

En een laatste update. Het eerste Cognachuis dat we bezochten was Chateau de Montifaud. Correct ontvangen, niet meer, niet minder. Een aantal Cognacs geproefd en gekocht.
- XO Silver, 18-22 jaar oude cognac
Bevalt de dames van het gezelschap bijzonder goed. Zeer zacht, vol en toegankelijk, en net dat tikje zoetig zonder storend te zijn. Instant plezier.
- Millésime 1978
Zacht, minder "zoetig" en complexer dan de XO.

De Osmoz Citrus Gin is eveneens een voltreffer.

Prijzen zijn stevig gestegen in het lagere gamma (+10% voor de XO SIlver en de XO Majestic b.v.). De millésime is dan weer gelijk gebleven. Deze trend is mij dit jaar hard opgevallen bij enkele huizen. Prijsstijgingen van dezelfde grootteorde in het hetzelfde onderdeel van het gamma.
Gebruikersavatar
Roland
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: wo 28 dec 2011, 23:21
Locatie: Belgium

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door Roland »

JohanVdd schreef: ma 30 aug 2021, 22:29 Prijzen zijn stevig gestegen in het lagere gamma (+10% voor de XO SIlver en de XO Majestic b.v.). De millésime is dan weer gelijk gebleven. Deze trend is mij dit jaar hard opgevallen bij enkele huizen. Prijsstijgingen van dezelfde grootteorde in het hetzelfde onderdeel van het gamma.
Tijdens de voorbereiding hebben wij bij Navarre ook zo'n prijsverhoging vastgesteld.
Giboin ging vanaf 1/11/2021 zijn prijzen aanpassen.

Wij bezoeken midden september een 9-tal huizen.
Mocht er in laatste instantie niets wijzigen dan zijn dit de huizen :
Paris, Normandin-Mercier, Roullet, AE Dor, Hine, Navarre, Seguinot, Landreau, Giboin.

Net zoals vorig jaar, zullen wij een reisverslag plaatsen.

mvg,
RolanD
JohanVdd
Cognac VSOP
Cognac VSOP
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:38

Re: Cognacreis augustus 2021

Bericht door JohanVdd »

Dat ziet er een veelbelovende trip uit. Veel plezier toegewenst. René Rivière en Giboin kon ik helaas niet bezoeken in augustus.
Plaats reactie

Terug naar “Reizen naar de Charente, de cognacstreek”