Vraag over een oude bewaarde fles Sazerac

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Nosky
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 nov 2021, 14:54

Vraag over een oude bewaarde fles Sazerac

Bericht door Nosky »

Hallo iedereen,

Recent heb ik mij aangemeld als gebruiker van dit forum, niet omdat ik een liefhebber en/of kenner ben van congnac, maar omdat ik graag iets zou voorleggen aan de mensen hier.

Bij mijn ouders thuis hebben wij namelijk een lang en goed bewaarde fles congnac, ooit eens in het bezit gekomen van mijn opa, die deze fles bemachtigd had.

Graag zou ik iets meer over deze congac willen weten en wellicht dat er mensen op dit forum zijn die hier wat over kunnen vertellen.
Het betreft een Cognac 1858 Sazerac de Forge & Fils, Second Empire, Grande Fine Champagne Cognac Réserve.

Zie bijgevoegde foto van de fles.
Mijn vraag is, in hoeverre is er vanaf de buitenkant te bepalen wat de staat van de inhoud is, zijn er specifieke zaken waar je op kunt letten?
Wat is de status / reputatie van een cognac als deze, onder de liefhebbers danwel kenners?
En zou een fles als deze – mits in goede conditie – enige waarde vertegenwoordigen?

Ik zie uit naar reacties. Als er aanvullende vragen zijn, verneem ik dat graag.

Groet,

Nosky
Bijlagen
Sazerac.jpg
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Vraag over een oude bewaarde fles Sazerac

Bericht door Ton »

Hallo Nosky,

De staat van de inhoud hangt af van de staat van de kurk en van hoe en waar hij is bewaard.
Cognac moet in tegenstelling tot wijn rechtop staand worden bewaard omdat 40° alcohol de kurk aantast. Ook moet hij niet in het volle licht worden bewaard, liefst donker, en niet aan warmte worden blootgesteld. Kamertemperatuur kan overigens best.
Omdat hij in een rieten mand zit, neem ik aan dat hij altijd liggend is bewaard. Dat is een probleempje.
Verder moet er niet te veel verdampt zijn. Ook al zit hij in een afgesloten fles, toch zal er in de loop van meerdere decennia het een en ander verdampen. Dus het vullingsniveau moet redelijk zijn. Normaal is de fles tot bijna helemaal bovenaan gevuld, voor zo'n oude fles mag het wat lager zijn, maar niet te laag. Dat is makkelijk te beoordelen aan de hand van een foto waar de fles rechtop staat.
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze: https://whiskyauctioneer.com/lot/67584/ ... ognac-1840. Er is best wat verdampt, maar gezien de leeftijd is dit level nog acceptabel.

Deze fles vertegenwoordigt zeker wel enige waarde. Hoeveel is moeilijk te zeggen, hangt veel af van waar je hem verkoopt en of er op dat moment bieders bereid zijn tegen elkaar op te bieden. Ik zou je aanraden om met Catawiki te overleggen.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”