Armagnac

Alles buiten Cognac, dat het leven aangenaam maakt. Zoals Pineau des Charentes, sigaren, wijn,Whisky, koffie, horloges, auto's etc...
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Armagnac

Bericht door Fuzhou »

Domaine Le Sable a Lagrange Bas Armagnac 1974

40.1% abv.

Pungent rancio on the nose.

This is another bottle that I didn’t engage enough with since first opened. The nose seemed to have improved; gaining more character. Unfortunately the palate didn’t match that complexity, and also finishes shorter than expected, still.
Bijlagen
30708EC9-FEFD-440A-AEF4-01925FAB2696.jpeg
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Armagnac

Bericht door Fuzhou »

Marie Duffau 1979 cask strength 44.5% abv

Getting increasingly harder to find. This 30 year old cask strength Bas Armagnac was bottled in 2009.

This one had been opened a couple of years ago. Time had taken any of it’s sharpened edges away. Nose of tropical fruits and a well rounded palate is still present.

Anyone should try to get their hands on more of this bottle if they can.
Bijlagen
Marie Duffau 1979
Marie Duffau 1979
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Armagnac

Bericht door JohanB »

Ik ben ze toevallig tegengekomen op FB via een armagnac nieuwsbrief, Domaine Poutéou. Ze leveren hun alcohol aan Darroze, maar ze bottelen ook zelf. Hun prijzen zijn zeer interessant EN ze hebben nog redelijk wat folle blanche millésime armagnac. Ik kon het niet laten en heb hun 1970 en 1994 folle blanche gekocht. Ik heb ter interesse gevraagd aan één van de dochters van de eigenaar wanneer die flessen juist gebotteld werden. Ik kreeg als antwoord dat dit eind maart 2021 gebeurd is. Het staat wel niet op het etiket, maar ik hoop dat het waar is. Wat mij ook aansprak is dat hun armagnac niet wordt gereduceerd. De 1970 is gebotteld aan 44 %, de 1994 folle blanche aan 46 %.

Dit staat letterlijk op hun website:
"Le domaine de Poutëou propose des armagnacs naturels : pas de réduction ni de succédané de vieillissement, rien n'est ajouté à l'armagnac en sortie d'alambic (parfums ou eau pour en diminuer le degré d'alcool), seul le temps et le savoir-faire du vigneron lui donneront sa typicité incomparable."
Bijlagen
SAM_0840.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Armagnac

Bericht door JohanB »

Ik heb dit WE mijn armagnac Tarbe Frères 1970 ingeschonken. Ik moet zeggen dat ik zeer aangenaam verrast was. Toen ik aan mijn glas rook stond ik precies in een koeienstal. De smaak was in het begin redelijk gesloten, maar na een tijdje kwam hij erdoor. Zeer lekker. Ik heb die 1970 naast een Michel Bureau 'Le Secret' geproefd. In de neus waren er zeker gelijkenissen, in de smaak minder. Die 'Le Secret' is toch verdorie lekker, hoor ! Een beetje meer bekendheid is hen echt wel gegund.
Ik heb mijn zoon ook eens laten ruiken en proeven van die armagnac en ineens was ik mijn glas kwijt. :D Ik heb dan maar uit 'miserie' nog een ferm glas van die Le Secret ingeschonken. Ne mens moet zich toch kunnen troosten, he?
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Armagnac

Bericht door Fuzhou »

JOLLITE ARMAGNAC 1989

This 30 year old Armagnac is much more balanced, more lively than the 40 year old 1979. Less of the pungent nose. More spice, dark fruit, raisins. Round on the palate, with traces of port lingering. Will recommend this one over the 1979 which I ended up giving half of the bottle away; although it was still continuing to improve with oxidation. This 1989 costs the same as the 25 year old ‘extra’. I didn’t need to taste them both to make this selection.
Bijlagen
JOLLITE ARMAGNAC 1989
JOLLITE ARMAGNAC 1989
JOLLITE ARMAGNAC 1989
JOLLITE ARMAGNAC 1989
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Armagnac

Bericht door JohanB »

Vandaag aangekomen vanuit FR: armagnac 'Lafitte' 1963 40 %. Foto volgt later wel. Ik dacht eerst dat ze op de één of andere manier banden hebben of familie zijn van Mevr. Martine Lafitte, bekend van de steengoede armagnacs van Domaine de Boignères. Ik heb het even nagevraagd maar blijkbaar is er geen enkele band. Neemt niet weg dat dit een oude armagnac is voor een heel treffelijke prijs, rechtstreeks te kopen bij de familie zelf. Vanavond ga ik eens proeven, zie.
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Armagnac

Bericht door JohanB »

Vandaag nog maar eens een glaasje van die Lafitte 1963 ingeschonken. Dit is echt heel lekker, zacht, goede balans en vol van smaak. Het is niet zo'n springerige armagnac die veel te bruut en geweldig is, integendeel. Hij drinkt zeer makkelijk weg, maar het is echt geen kaarters armagnac. Je moet er je tijd voor nemen om er van te genieten. Voor de 'die hard' cognac aficionado's: het verschil met bv een GC blijft natuurlijk wel heel duidelijk, he. Maar voor een armagnac is dit echt wel goed, hoor.
Bijlagen
SAM_0853.JPG
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Armagnac

Bericht door Fuzhou »

Samalens XO 40% abv

Samalens has been relatively quiet in the US in recent years. This XO is fruity, feminine, and easy to drink.
Bijlagen
Samalens XO
Samalens XO
Gebruikersavatar
JohanB
Cognac Ancestrale
Cognac Ancestrale
Berichten: 889
Lid geworden op: ma 13 mar 2017, 19:25

Re: Armagnac

Bericht door JohanB »

Armagnac Domaine Boingnères 1953 close up.jpg
Recent heb ik nog wat armagnac op de kop kunnen tikken. 2 x Domaine de Boingnère 1953.
Bijlagen
Armagnac Domaine Boingnères x 2.jpg
"Le grand-père plante la vigne, son fils fait le vin. Son petit-fils saura pourquoi."
Fuzhou
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 371
Lid geworden op: zo 05 mar 2017, 15:08

Re: Armagnac

Bericht door Fuzhou »

Armagnac de Montal VSOP. 40% abv.

7 year old juice. Some said there are 20 year components in there. Maybe those who knows for sure can confirm either way.

Fragrant floral nose. Adequate length. $45 usd may be slightly high for a VSOP of any variety. Remy Martin VSOP can be had for much less in some places.
Bijlagen
356F405E-E56F-418E-9E85-1D19B752BFAB.jpeg
52535935-EE74-4275-9751-457639D43104.jpeg
Plaats reactie

Terug naar “Overige heerlijkheden!”