Welke kun je beter niet kopen?

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Welke kun je beter niet kopen?

Bericht door NeoXO »

Uiteraard is dit heel persoonlijk, maar puur uit nieuwsgierigheid; welke cognacs vonden jullie nou teleurstellen?

Dit zijn mijn tegenvallers:

- Hennessy James Hennessy
Waar ik de XO nog wel kan waarderen, vind ik dit echt 3x niks. Duidelijk extra suiker toegevoegd en veel te duur voor wat het biedt. Een VSOP voor een Hors 'd Age prijs.

- Ragnaud Sabourin XXO
Zwakke neus en matige complexiteit. Deze zou 30 jaar moeten zijn maar smaakt jonger, doch zacht. De Reserve Speciale No.20 vind ik wel erg goed (vooral prijs-kwaliteitverhouding) en voor een beetje meer heb je de Fontvieille No.35, die gewoon veel beter is.

- Delamain Vesper
Omdat ik de Pale & Dry wel kon waarderen, wilde ik deze ook proberen. De verwachtingen waren hoog door de dubbel zo hoge prijs (en ook positieve reviews hier...), maar ik vond 'm niet harmonieus. De neus gaat nog wel, maar in de mond overheerst tabak.

- Deau XO
Viel zwaar tegen bij het openmaken van de fles. Heel scherp en jong. Smaakt eerder naar een VSOP dan naar een XO. Na enkele weken open (fles circa half leeg) begon de smaak te verbeteren en begon ik 'm toch wel een beetje te waarderen door de complexe maar toch harmonieuze smaak. Maar zou wat ouder mogen zijn en minder moeten kosten.

Uiteraard zijn bovenstaande uitingen slechts mijn persoonlijke observaties, maar wellicht heb je er iets aan als je twijfelt om er eentje aan te schaffen.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Welke kun je beter niet kopen?

Bericht door Ton »

Even een reactie op de Vesper: de oudere Vespers zijn veel beter.
Ik heb ook eens Remy Martin XO Excellence gehad die zeer goed was. Een jaar later had ik een RM XO Special, die erg vlak was.
Naar mijn mening kan er veel kwaliteitsverschil zitten tussen verschillende batches van eenzelfde merk en kwaliteit.

Meestal kan ik een cognac wel waarderen. Ik moet dan ook constateren dat de meesten van mij wel een 8 krijgen. Regelmatig zijn er positieve uitzonderingen die een 9 of 10 krijgen. Maar af en toe is de kwaliteit in mijn ogen niet voldoende. En een 6 is in mijn ogen al veel te laag voor een kwaliteitsproduct. Hieronder enkele van de tegenvallende flessen.

Bouju vind ik vaak erg goed. De XO die ik had kreeg van mij echter maar een mager 6-je.
Giboin Hermitage kreeg een 9, de XO een 6.
Leopold Gourmel: de age des fleurs en de age des fruits vielen beide enorm tegen. Age des Epices was top.
Grosperrin 1975 bons bois was erg scherp, een 6. Andere flessen van Grosperrin (1976 PC en XO fc) kregen een 7. Ik had er meer van verwacht.
Hine Rare VSOP: 5
De nieuwe Fanny Fougerat's vielen mij ook erg tegen. Alleen de Cèdre Blanc kreeg een 7,5. Petite Cigue, Laurier d'Apollon en Iris Poivré haalden dat niet.
Lhéraud XO: 6
Ik zal alle minder bekende merken die een 5 of lager kregen maar niet gaan opsommen.

Ik vind bovenstaande opsomming van NeoXo erg leerzaam en ook waardevol voor iedereen die wel eens een fles bij de plaatselijke slijter koopt!
NeoXO
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 21
Lid geworden op: do 31 dec 2020, 11:00

Re: Welke kun je beter niet kopen?

Bericht door NeoXO »

Dank je Ton, en goed punt dat dezelfde cognac in een andere batch kan afwijken.

Fijn dat je de Lheraud XO noemt. Ik ken namelijk wel de Lheraud XO Eugenie die ik wel lekker vond. Wel prijzig. Had de “gewone” XO nog op m’n lijstje maar dat is ook best een prijzige fles. Bij deze van het lijstje geschrapt!
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: Welke kun je beter niet kopen?

Bericht door DiscoverCognac »

Au, dat is slechte reclame. Als importeur van Deau moet ik hier wel op reageren ;)
Deau XO is een mooie zachte Cognac met tonen van leer en tabak. Het is een jonge XO maar prijs kwaliteit niet slecht. De verpakking zit uiteraard ook verwerkt in de prijs. Vergeleken met andere bekende XO merken is hij goedkoop. Wel goed om te lezen dat de Cognac na wat lucht toch wel te waarderen was.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”