Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Jurrit »

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of we met elkaar tot een top 10 van X.O. cognac kunnen komen.
Een oproep aan de Forum-leden om deze eens op dit topic te plaatsen.
Een opsomming met een ervaring is al voldoende of wellicht is een er een speciale reden waarom er een XO in de herinnering is gebleven.
Bijvoorbeeld een XO die is verkregen op een speciale gelegenheid of om juist iets te vergeten ;)
Kortom, weerhoudt je er niet van om je bijdrage te leveren !
Als je minder bijzondere XO's dan 10 kent of hebt dan is dat uiteraard prima.
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door wouter »

Zo! 10 stuks zijn best veel! ;) maar ik zal een opzetje proberen! Leuk onderwerp en ben heel benieuwd wat men noteert!

Ik neem aan dat je het hebt over echte XO's en geen Louis XIII of 60 jaar oude Cognacs...

1. Audry XO, onberispelijk mijn no.1
2. Prunier Special Reserve Borderies 91, 92 (Geen XO in de aanduiding maar absoluut de vermelding waard!
3. Grosperrin XO, geweldige betaalbare cognac met een lichte bite.
4. Daniel Bouju Royal 60%, 60% zie je niet vaak, daarnaast bijzonder van smaak...

De rest staat niet in een volgorde maar zeker in mijn top 10!

Delamain XO
François Voyer XO
Maxime Trijol XO GC
Peyrot XO
Martell XO
Meukow XO GC

@Jurrit, wat is jouw top 10?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Ton »

Mijn top 10

1. Frapin Vieille Grande Fine Champagne (vanaf het eerste glas tot aan het eind een feest)
2. Delamain Vesper GC
3. Marcel Ragnaud Grande Réserve Grande Fine Champagne
4. Meukow XO (had ik destijds nog nooit van gehoord; kreeg een 200 cc flesje van een 'reiziger in cognac' in een hotel in de Cognacstreek; fantastisch!)
5. Mounier Denies Edouard VII, Grande Reserve, Tres Rare Fine Champagne (toevallig gekocht, stond in etalage in winkeltje in Cognac, miniatuur)
6. Marcel Ragnaud Grande Réserve Fontvieille Grande Champagne
7. Remy Martin XO Excellence Fine Champagne (niet ieders favoriet, maar ik vind hem heerlijk)
8. Hine Antique Fine Champagne (moet ook de GC nog een keer proeven!)
9. Jacques Estève Hors d'Age Très Vieille Petite Fine Champagne (bij de produceur gekocht)
10. Boutinet Extra Fins Bois (bij de produceur gekocht)
11. Louis Royer Très Vieux Cognac Grande Champagne (als minder dan 10 mag, dan mag een elfde en twaalfde toch ook wel ;) )
12. Martell Cordon Blue

Let wel, ik heb geen cognacs van boven 120 euro geproefd, dus het betreft het segment onder die prijs.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Jurrit »

Mijn top 10 bestaat uit :

10. Remy Martin X.O. ( in miniatuur gekocht en dus alweer leeg, prettige cognac maar wel beter geproefd )
9. Martell X.O. ( drink ik vaak in Kaap Hoorn Groningen, waar ze overigens geen lekkerder cognac serveren ;) )
8. Delamain X.O. Pale and Dry ( 25 jaar oud, lekkere cognac, eigendom van een collega, die vervolgens de Vesper ( kruidig en krachtig ) van mij in bruikleen had )
7. Daniel Bouju Brut de Fut 60 % ( jawel, van onze eigen 1e proeverij, verrassend, maar bovenal een leuke herinnering aan deze avond ( geen formele X.O. maar toe dan maar :oops: )
6. Maxime Trijol X.O. Grande Champagne ( ook een bekende van de 2e proeverij, sorry Wouter en Quinten maar voor mij geen nummer 1 :D )
5. Tessendier Campagnère X.O. ( 28 jaar, donkere, pittige cognac. Gekregen van een zakenvriend die niet wist wat ie er mee moest en geen cognacdrinker is getuige zijn uitspraak "als ik cognac zie, moet ik al aan de Rennies" :lol: )
4. Frapin GC Tres Vieille Reserve du Chateau ( volgens ingewijden is dit de Fontpinot X.O. geworden, vandaar plek 4. Een fles die ik nog steeds zoek )
3. Grosperrin X.O. Fine Champagne ( tot voor kort mijn absolute no. 1, gekregen van mijn lieftallige vriendin en dus bij elke slok prettige gedachten als extraatje 8-) )
2. Chateau du Montifaud X.O. ( bij een kleine slijterij in Beetsterzwaag gekocht, een heerlijke zachte cognac, die het bijna verdiend om gedeeld nummer 1 te zijn )
1. Francois Peyrot X.O. ( voor mij een complete cognac in zowel geur als smaak, een regelrechte topcognac van een nog steeds redelijk onbekend huis, toch stekken ze al generaties lang druiven :P )

Dit is mijn lijstje van X.O. favorieten. Een cognac die zeker tot mijn favorieten behoort, is de Chateau du Beaulon, Millesimé 1976. Op leeftijd zou deze in de top 5 staan maar ze heet geen X.O. vandaar. Hetzelfde geldt voor de Prunier Special Resèrve overigens. Het toppertje van de 2e proeverij.

Welke liefhebbers volgen ? Top 5 is uiteraard prima :D
Laatst gewijzigd door Jurrit op di 16 nov 2010, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Jurrit »

@ Ton,

Mooie lijst, Ton en erg volledig omschreven. Top !
Er staan zeker een paar leuke cognacs bij die ik zeker eens zal proberen te proeven.
Het is ook leuk om de anekdotes en / of toelichtingen erbij te lezen.

De Vesper van Delamian verdient terecht een plek in de je top 10. Heerlijke cognac en toch betaalbaar.

Van Hine kocht ik in het voorjaar een 3 x 20 cl met daarin een Triomphe. Ik heb dit setje verkocht aan een kameraad om hem kennis te laten maken met cognac. Later had ik pas door wat voor speciale cognac de Triomphe is :oops: ) Om over het prijskaartje maar te zwijgen :o
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Jurrit »

@ Wouter,

Een toplijstje wat je hebt opgesomd, Wouter.

Het doet me deugd dat de Grosperrin X.O. zoveel indruk heeft gemaakt op de 1e proeverij.
De Audry X.O. kan ik, gezien de stand in je top 10, niet meer omheen, deze zal binnenkort vast mijn tong passeren 8-)

Wat vind je van het verschil tussen de Vesper en Pale and Dry van Delamain. Heb je voorkeur ?
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door wouter »

Jurrit schreef:@ Wouter,

Een toplijstje wat je hebt opgesomd, Wouter.

Het doet me deugd dat de Grosperrin X.O. zoveel indruk heeft gemaakt op de 1e proeverij.
De Audry X.O. kan ik, gezien de stand in je top 10, niet meer omheen, deze zal binnenkort vast mijn tong passeren 8-)

Wat vind je van het verschil tussen de Vesper en Pale and Dry van Delamain. Heb je voorkeur ?
Bedankt!

Ik ga voor de P&D, al is de Vesper ook echt heerlijk! Waarom? Mijns inziens heeft de Vesper net iets teveel hout.

Heb de lijst trouwens iets aangepast om zo "echte" XO's op het lijstje te krijgen...
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Ton »

Waar blijven de reacties van andere forumleden? Ik ben toch wel benieuwd naar meer top-10 lijstjes :D
Geert
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 19:07

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Geert »

Voor mijn XO top 10 heb ik ook alle cognac geselecteerd die minder dan 40 jaar oud is en minder dan 125,00 euro kost

1) Audry Mémorial (een ca 32-jarige fine champagne van 42° en 104,00 euro die mijn onbetwistbare nummer één is :D omwille van zijn complexiteit, gelaagdheid, volheid en grote lengte) - ik geloof dat Wouter deze ook al geproefd heeft en ben nieuwsgierig naar zijn mening in vergelijking met de Audry XO - beiden zijn trouwens te koop op http://www.cognac-only.com/accueil/index.html

2) Jean Fillioux Expert Collection (een 30-jarige grand champagne van 44° en 85,00 euro die ik fantastisch vind omwille van zijn kracht en finesse en dewelke vooral gekenmerkt wordt door aangename aroma's van geel rijp fruit zoals abrikozen en nectarines maar ook door fijne houtaroma's van sandel en eik samen met tonen van zachte kruiden, amandelen, honing en rancio) - deze cognac is verkrijgbaar bij http://www.cognac-paradise.de maar wordt ook verkocht onder de namen Jean Fillioux XO Grande Réserve (dus een echte XO :lol: ) en Jean Fillioux Speciale Amateur en is zelfs verkrijgbaar voor 69,99 euro bij http://www.whiskysite.nl/nl/Cognac

3) Jean Fillioux Très Vieux (een 20-25 jarige grand champagne van 40° en 53,99 euro die vrij kort van smaak is maar wel heel lekker en verleidelijk - bovendien is deze heel toegankelijk voor de dames daar hier vooral fruitaroma's zoals banaan, nectarines en pruim domineren met slechts subtiele aroma's van sandel en eik, bovendien heeft deze cognac ook nog mooie bloemenaroma's en kruiden) Deze cognac is verkrijgbaar bij http://www.whiskysite.nl/nl/Cognac. Deze cognac wordt in de US verkocht onder de naam Jean Filioux XO Imperial (ook een echte XO ;) ).

4) Martell Cordon Bleu (een 20-25 jarige klassieker met veel borderies - ik vind het een zeer zachte cognac en zeer donker voor zijn leeftijd en hoewel deze goedkoper is vind ik hem beter dan de Martell XO :oops: Ondanks zijn zachte en florale karakter heeft deze toch een lange afdronk en vind ik hem karaktervoller dan de Martell XO :oops: ) - Deze cognac is tijdelijk voor 79,99 euro verkrijgbaar :) bij http://www.whiskysite.nl/nl/Cognac

5) Delamain Vesper (een 35-jarige grand champagne van 89,00 euro - heeft altijd al tot mijn favorieten gehoord, maar valt mij de laatste 3 maanden wat tegen :( , hij wordt nog steeds gekenmerkt door herfst en winteraroma's zoals zoethout, kruidnagel, bosgrond, walnoten en rancio maar het is duidelijk minder geconcentreerd, minder complex en minder vol dan vroeger :cry: en als deze dezelfde weg op blijft gaan ligt hij zeker uit mijn top 10 want het verschil is enorm :x . De prijs in Belgie van Delamain is duidelijk lager dan in de buurlanden :!:

6) Ragnaud-Sabourin Fontvieille (een 35-jarige grand champagne van 43° en 96,50 euro is een zeer complexe en aangename cognac alleen het houtaroma kon voor mij wat fijner en ik heb hier eerder de kritiek die Wouter op de Delamain Vesper heeft. Iets teveel hout en teveel tannines) - deze cognac is verkrijgbaar bij http://www.cognatheque.com/boutique/bou ... p?langue=1

7) Otard XO Gold (een 35-jarige echte XO :) van 90,00 euro - Wouter heeft deze in een review al zeer goed beschreven. Ik heb deze in promotie gekocht bij http://www.cognac-paradise.de maar deze is onlangs in prijs gestegen.

8) Delamain XO Pale & Dry (een 25-jarige echte XO :) ) van 55,00 euro - dewelke Wouter ook reeds uitvoerig besprak. Deze is dan wel veel eenvoudiger dan de Delamain Vesper hij is dan wel totaal foutloos en hier heb ik de negatieve evolutie nog niet gemerkt. Dus als deze even goed blijft wipt deze over de huidige Delamain Vesper of liever gezegd deze laatste wipt eronder :x Ook voor deze Delamain bent u het goedkoopst af in Belgie.

9) Brugerolle Aigle d'Or (een zeer uitgebalanceerde 30-jarige cognac die nu in handen van Meukow zou zijn maar die ik 20 jaar geleden heb aangekocht in Martelange voor omgerekend slechts 22,50 euro, de Aigle d'Or is een categorie tussen de XO en de Extra Vieille)

10) Martell XO Supreme. Opgelet :!: ik heb het hier over de vroegere versie die ik in 1993 gekocht heb die lijkt op een eau-de-cologne fles in plaats van de huidige designerfles. Deze versie is duidelijk complexer, voller en ouder dan de huidige Martell XO. De Supreme is dan wel een echte XO :) , hij is jammer genoeg niet meer verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 396
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 08:57
Locatie: Heerenveen

Re: Top 10 cognac X.O. ( Extra Old )

Bericht door Jurrit »

Een prachtige top 10, Geert en ook de volledige omschrijving van jouw ervaringen zijn erg leuk om te lezen :)
Er staan een paar cognacs tussen die ik nog niet ken en waar ik zeker eens naar uit ga kijken.
Thanks !
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”