Axel and Bibiana Behrendt - Cognac

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Axel and Bibiana Behrendt - Cognac

Bericht door Ton »

Auteur: Axel and Bibiana Behrendt
Titel: Cognac
Uitgever: Abbeville Press Publishers, New York; 1997
ISBN-13: 9780789202239; ISBN-10: 0-7892-0233-9
232 pag.
Formaat: 13 bij 22 cm.
Oorspronkelijk uitgegeven onder de title: ‘Cognac – Der Guide für Kenner und Geniesser’ bij Wilhelm Heyne Verlag GmbH & Co; ISBN-10: 3-453-09104-3; 1995.
In het Frans uitgegeven met de titel ‘Cognac – le guide de l’amateur’ bij Abbeville Editions; ISBN-13: 9782879461212, ISBN-10: 2-87946-121-9

Het boek bestaat uit twee delen. Eerst een algemene beschrijving van de geschiedenis, de streek en de mensen, de cru’s, de druiven, het distilleren, het rijpen en de assemblage.
Voor een beginner staat er voldoende beschreven, voor de gevorderde op gebied van cognac blijft het allemaal wat oppervlakkig.
Het tweede deel beschrijft een groot aantal producenten en wijnboeren met van elk de belangrijkste producten. De keuze voor de cognacnamen die zijn opgenomen zijn gebaseerd op persoonlijke voorkeur. De schrijvers beweren dat ze stuk voor stuk tot de besten behoren.
Er staan ook een aantal minder bekende namen bij. Leuk om daar wat meer informatie over te hebben. Paar voorbeelden: Chainier, Dallmayr, Laval
Per producent of cognachuis geven ze wat algemene informatie: hoe oud het huis is, welke activiteiten (verbouw, distilleren, rijpen, assembleren), de omvang. Daarna per product geur- en smaakbeschrijvingen. Ze geven geen rating. Tussen de regels door is op te maken over welke flessen ze met name enthousiast zijn; althans dat zeggen ze zelf, maar dat doen ze dusdanig subtiel, dat je wel erg goed moet opletten om dat te kunnen ontdekken.

Ergens anders las ik de volgende recensie: “Strange selections, limited content, sloppy! English, German and French editions.” Dat vind ik wel erg negatief voor dit boekje.
Behrendt.jpg
Behrendt.jpg (9.14 KiB) 2239 keer bekeken
Gebruikersavatar
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur
Berichten: 1253
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 12:23
Locatie: Hoofddorp

Re: Axel and Bibiana Behrendt - Cognac

Bericht door wouter »

Mijn boek vandaag ook binnen gekregen, ziet er zo naar doorbladeren erg mooi en kundig uit....

Zal jullie laten weten, wat ik van het boek vond als ik hem uit heb! :-)

Hetgeen mij direct opviel is de soortgelijke kaft en lettertype met het boek van Koops (2008)... Best vreemd eigenlijk...
Cognac Reinier Koops en Axel and Bibiana Behrendt.jpg
Cognac Reinier Koops en Axel and Bibiana Behrendt.jpg (37.65 KiB) 2194 keer bekeken
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Plaats reactie

Terug naar “Boeken over Cognac”