François Peyrot - Héritage

Conny
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 12:04

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Conny »

Omdat de prijzen van whisky de laatste tijd significant gestegen zijn ben ik als whisky liefhebben op zoek naar lekkere alternatieven zoals cognac. Ik heb onlangs een fles Château Montifaud XO Silver en een fles François Peyrot Héritage Lot 60 gekocht. Nu heb ik over deze laatste een paar (domme) vragen:
1. Wanneer is deze cognac gedistilleerd? 1960? Waarom staat dat dan niet gewoon op het etiket? Er staat P.M.B.19.60. Wat betekent dit?
2. Hoe oud is deze cognac? Ik vind nergens een bottlecode. Er staat op het etiket 'Très vieux'. Wat is 'Très vieux'? Ik ben 50 jaar, als ik 's morgens opsta dan voel ik mij ook soms 'Très vieux'! :lol: Waarom staat de leeftijd niet gewoon op het etiket vermeld?
3. Is deze cognac om het in whisky termen te zeggen cask strength en/of single cask? Hoe heet dit in cognactaal?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Ton »

Ja, daar worden wij als cognac liefhebbers soms ook wel eens moe van. Het is vaak een heel gezoek om achter deze toch eigenlijk wel essentiële informatie te komen. Wat dat aspect betreft zijn we wel eens jaloers op de whisky wereld.

Van 1962 tot 1987 was het wettelijk verboden om cognac als 'vintage' op de markt te brengen, met uitzondering van slechts een handvol producenten die altijd zeer strikt hun administratie hadden bijgehouden. Dit omdat er op grote schaal mee werd gefraudeerd.
Eén van de problemen is dat het kostbaar is om een cognac 'vintage' te mogen noemen. Jaarlijks moeten de voorraden door het BNIC worden gecontroleerd en dat kost geld. Daarnaast is het ook administratief een tamelijk bewerkelijke klus. Veel kleinere cognacproducenten vinden dat allemaal veel te omslachtig. En de noodzaak was niet groot. De cognacs werden toch wel verkocht.
Maar als je dan eens op een veiling een mooie oude vintage kan kopen, dan nog is het een probleem dat je niet weet hoelang die op vat heeft gelegen.
Vroeger werd bijna alleen maar drie sterren, VSOP en Hors d'Age of Extra Vieille gebruikt. Slechts zelden stond er op de fles iets extra's bij zoals: 'plus de cinquante ans' of iets vergelijkbaars.

Slechts heel langzaam begint het bij de cognacproducenten door te dringen dat dit één van de succesfactoren is van hun grote concurrent: whisky.
Eén van de 'oplossingen' is dan om een cognac 'Rue 34', 'Lot 65' of andere fantasie toevoeging mee te geven. Dat suggereert dat het om een vintage uit dat jaar gaat, maar het is dan niet door het BNIC gecontroleerd en dus niet gegarandeerd.
Enkele handelshuizen beginnen geleidelijk meer informatie op de fles te vermelden: van welke wijngaard de druiven komen, het alcoholpercentage, het jaar van distillatie en het jaar van botteling. Maar tot op heden zijn dat nog maar uitzonderingen. Hopelijk gaat dit meer navolging krijgen.

Wat 'Très Vieux' betekent? Dat is wettelijk vastgelegd. Dat betekent dat de cognac meer dan zes jaar (tegenwoordig 10 jaar) op vat heeft gelegen. Dus dat zegt feitelijk heel weinig. Maar algemeen gebruik is dat 'très vieux' gebruikt wordt voor de cognacs die echt wel decennia (40, 50 jaar) op vat hebben gelegen. En dat proef je er wel van af. Vergelijkbaar met Très Vieux is Hors d'Age of Age Inconnu. In het mooie boek van Paczensky staan alle voorkomende kwalificaties opgesomd.

De termen cask strenght en single cask worden ook voor cognac tegenwoordig gebruikt. In het Frans: brut de fût. De Héritage is brut de fût, 42%. Ik kan me niet voorstellen dat het niet uit één vat zou zijn, maar dat is niet helemaal zeker.

Maar met die Héritage van François Peyrot heb je een goede cognac in huis!
Conny
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 12:04

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Conny »

Bedankt Ton voor je reactie en uitgebreide info!
Dus bij deze Héritage is het bijlange niet zeker dat die in 1960 gedistilleerd is en dat die +50 jaar oud is, het is puur vertrouwen hebben in het 'Huis' en hetgeen zij op het etiket verklaren?
Het ontbreken van gedetailleerde info op het etiket heeft ook een positieve kant, nl. dat ik een cognac uit het jaar 1960 ???? en +50 jaar oud ???? kan kopen/drinken voor €107.
Het voordeel tov whisky is dan weer dat een whisky uit 1960 en +50 jaar oud een veelvoud zal zijn van het bedrag dat ik voor deze Héritage heb betaald.
Of zijn die laatste twee zinnen kort door de bocht?
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Ton »

Ja dat klopt, 'puur' vertrouwen hebben in het huis. Maar in de overgrote meerderheid van de huizen zal dat vertrouwen terecht zijn. Tenminste, dat is onze ervaring op basis wat wij kopen en proeven. We hebben maar heel soms twijfels.
En ja, cognac is wat dat betreft goedkoper dan whisky, maar cognac is wel aan het inlopen wat prijzen betreft, helaas.
DiscoverCognac
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age
Berichten: 270
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 10:45

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door DiscoverCognac »

Conny schreef: ma 27 mar 2023, 12:06 Bedankt Ton voor je reactie en uitgebreide info!
Dus bij deze Héritage is het bijlange niet zeker dat die in 1960 gedistilleerd is en dat die +50 jaar oud is, het is puur vertrouwen hebben in het 'Huis' en hetgeen zij op het etiket verklaren?
Het ontbreken van gedetailleerde info op het etiket heeft ook een positieve kant, nl. dat ik een cognac uit het jaar 1960 ???? en +50 jaar oud ???? kan kopen/drinken voor €107.
Het voordeel tov whisky is dan weer dat een whisky uit 1960 en +50 jaar oud een veelvoud zal zijn van het bedrag dat ik voor deze Héritage heb betaald.
Of zijn die laatste twee zinnen kort door de bocht?

Bij Cognac gaat het ook om de leeftijd, dat is iets waar whisky drinkers waarde aan hechten. Het gaat om de harmonie van de blend. Maar als je zeker wilt weten dat je Cognac een x leeftijd heeft dan moet je Vintage Cognac kopen. LOT... is niets zeggend. Qls er staat Vintage 1988 dan weet je zeker dat het uit 1988 komt. En vaak staat er ook op vermeld wanneer deze gebotteld is. Niet altijd staat er vermeld wanneer deze uit het vat is gehaald.
Conny
Cognac VS
Cognac VS
Berichten: 7
Lid geworden op: za 01 mei 2021, 12:04

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Conny »

Bedankt voor de info!
Heb gisteren m'n fles opengetrokken en een dram :D (sorry voor m'n whiskytaal) gedronken.
Maakt eigenlijk niet uit hoe oud dit is of uit welk jaar dit komt want deze cognac is zo lekker en gelaagd/complex dat het een meer dan waardig alternatief is voor de betere single malt!
Heb trouwens een fles whisky geruild voor twee van deze flessen.
Heb er nu drie, daar kan ik wel een tijdje mee verder.
Gebruikersavatar
Ton
Beheerder
Beheerder
Berichten: 2151
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 14:43
Locatie: Doorwerth
Contacteer:

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door Ton »

Conny schreef: za 01 apr 2023, 14:45 deze cognac is zo lekker en gelaagd/complex dat het een meer dan waardig alternatief is voor de betere single malt!
Verbaast me niets :D
Gebruikersavatar
EelcoA
volledige moderator
volledige moderator
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 16 aug 2017, 15:49

Re: François Peyrot - Héritage

Bericht door EelcoA »

De Peyrot Heritage blijft gewoon een hele goede cognac voor een belachelijk mooie prijs. Ook ten aanzien van andere cognacs van deze leeftijd. En zeker ten opzichte van de drank die begint met een W....

Peyrot is een kleine producent en brengt steeds een andere batch met ander lot nummer en verschillend alcoholpercentage op de markt. Deze zijn cask strength en niet geblend. Dat proef je aan het karakter van de cognac, wat ruwer en heel intens van smaak vergeleken met een blend. Cognacs met verschillende lotnummers verschillen qua smaak. Het kan dus lonen om te checken welke wordt aangeboden (ook al zijn niet alle websites even duidelijk welke ze aanbieden). De 19.59 heb ik geproefd, de 19.60 niet.

Overigens geldt bij Whisky ook dat je vertrouwen moet hebben in wat de producent zegt. Zolang je niet zelf bij het hele proces van destilleren, rijpen en bottelen bent geweest weet je het gewoon nooit 100% zeker. De Vintage regels en procedures zijn wat dat betreft zo gek nog niet, veel zekerder kun je niet zijn van je zaak in de spirits wereld.

Uiteindelijk gaat het (zoals Ton en Rowin al aangeven) echt om de smaak, de rest is maar bijzaak en leuk voor op de plank. Wat mij betreft overtuigt de Peyrot Heritage toch iedere keer weer: dit is een oude, lang op hout gerijkte, karaktervolle cognac. Voor die prijs vind je echt niet vaak zulke kwaliteit. En verder is het een kwestie van persoonlijke voorkeuren.

En om met Rowin te spreken: een mooie blend kan zeker net zo mooi zijn als een vintage of single cask. Iets dat we wat mij betreft de laatste jaren met alle focus op die begrippen nog wat te vaak uit het oog verliezen. Lang leve de keldermeester dus!
Plaats reactie

Terug naar “François Peyrot”