Cognac bewaren onder stikstof

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Cognac bewaren onder stikstof

Bericht door Hans »

Op de zeer geslaagde vierde proeverij van het forum werden een aantal zeer oude cognacs gepresenteerd, die bijzonder goed geconserveerd waren. Het geheim blijkt te zitten in het injecteren van stikstof in de fles. Stikstof is zwaarder dan zuurstof en sluit zo de vloeistof af voor het oxydatie-proces. Volledig ongevaarlijk, we ademen voortdurend stikstof in.

Vanmorgen maar eens even gegoogeld. Er zijn diverse systemen te koop, professioneel en voor thuisgebruik. Behalve stikstof wordt ook het, eveneens inerte, gas Argon veel gebruikt.

Ik kwam bij wijnblog.nl een stukje tegen over Wineprotector, te verkrijgen bij Provinum voor € 7,99 + € 3,95 verzendkosten.

Als de recensies een beetje kloppen, is dit een goed werkende optie voor een zeer schappelijke prijs.

Dus vandaag maar een busje besteld. Of het werkt zal ik over enkele jaren kunnen melden. 8-)
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Cognac bewaren onder stikstof

Bericht door wouter »

Ha die Hans,

Heb ik net vorige week een mooie bestelling bij Provinum gedaan :( wacht jou (eerste) ervaring even af en doe dan maar weer een bestellinkje... ;-)

Is dat inerte gas Argon niet minder goed dan Stikstof?
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

wouter schreef:Is dat inerte gas Argon niet minder goed dan Stikstof?
Dat zou best kunnen. Heb daar nog geen objectieve bronnen over gevonden (ook niet heel lang gezocht). En zo'n spuitbusje van nog geen tientje is natuurlijk altijd minder dan de professionele systemen. Maar ja, die kosten ook professioneel geld.
Wordt vervolgd.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
wouter
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door wouter »

Heb je deze bus al binnen? Heb hem inmiddels ook besteld...

Ik ga de test als volgt doen:

-2 indentieke flessen, met eenzelfde laagje Cognac erin, hier spuit ik in één fles dit spul en met de andere doe ik niets.
-Om het proces te versnellen laat ik de kurken eraf (anders kun je nog wel even wachten...).

Ben benieuwd... :D
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ja ik heb hem binnen, maar verder valt er nog weinig over te melden.

Heb ik ook aan gedacht, zo'n experiment. Om het geheel wetenschappelijk verantwoord te maken, zou je eigenlijk nog een derde ongeopende fles moeten toevoegen, voor referentie van de smaak, te zijner tijd. Wat zou een nuttige tijdsduur zijn voor dit experiment? Half jaar?

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Voor een cognac van goede kwaliteit zou een half jaar zeker genoeg moeten zijn. Als je de kurk er af laat, denk ik dat korter ook wel kan.
Wanneer je een VS neemt, dan weet ik niet of je na een half jaar veel kwaliteitsverschil proeft. Slecht blijft slecht... toch?
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Bericht door eurotail »

Ik ga er ook maar ff een aanschaffen, ben benieuwd. Ook leuk voor mijn oude portjes.
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

He vrienden,

Werkt het een beetje handig? Spuit je het er gewoon in de fles boven op, of zoals Bay, met een slangetje helemaal tot onder de vloeistofspiegel van de cognac?
Ik begin bij meerdere flessen toch wel achteruitgang te proeven :( :? :o :cry: , dus ik wil er ook maar een aanschaffen.
Wouter, proef je al wat verschil?
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

Ton schreef:Werkt het een beetje handig? Spuit je het er gewoon in de fles boven op, of zoals Bay, met een slangetje helemaal tot onder de vloeistofspiegel van de cognac?
Werkt heel handig. Ik spuit het volgens de instructie bovenin (kan ook niet anders gezien de lengte van het slangetje). Moet per slot van rekening bovenop de cognac komen. De rationale van onderin spuiten zou ik niet zo goed weten.
Ton schreef:Ik begin bij meerdere flessen toch wel achteruitgang te proeven :( :? :o :cry: , dus ik wil er ook maar een aanschaffen.
Mijn flessen gaan daar doorgaans niet lang genoeg voor mee :D

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Hans schreef:Of het werkt zal ik over enkele jaren kunnen melden. 8-)
Hans schreef:Mijn flessen gaan daar doorgaans niet lang genoeg voor mee :D
Lees ik hier niet enige tegenstrijdigheid :?:
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”