Cognacs in de prijzen

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
Johan89
Cognac VS
Cognac VS

Cognacs in de prijzen

Bericht door Johan89 »

Hallo,

Zojuist een aanbod in cognacs gezien op een website. Daarbij werd van enkele cognacs ook een overzicht aan prijzen weergegeven, hierover heb ik een vraag.
Er zijn ongetwijfeld veel verschillende prijzen te winnen op het gebied van cognacs. En toch zijn er veel verschillende cognacs die in de prijzen vallen. Je zou zeggen dat een zeer goede cognac de meeste prijzen in de wacht sleept, waarom zijn er toch verschillende cognacs die een prijs winnen?
Heeft dit te maken met het feit dat er veel verschillende categorieën zijn waarin prijzen te verdelen zijn?
(Hetzelfde is ook van toepassing op wijnen)
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Cognacs in de prijzen

Bericht door Hans »

Johan89 schreef:Heeft dit te maken met het feit dat er veel verschillende categorieën zijn waarin prijzen te verdelen zijn?
Dat is zeker een aspect. Het zou oneerlijk zijn een VSOP te vergelijken met een Hors d’Age. Op een concours kun je dus heel goed verschillende cognacs hebben die goud winnen.
Johan89 schreef:Er zijn ongetwijfeld veel verschillende prijzen te winnen op het gebied van cognacs.
Dat klopt. Er zijn verschillende concoursen, waarbij naar mijn idee het onderscheid zinvol is, tussen grote internationale concoursen, zoals bv. de IWSC en de meer plaatselijke, zoals van de Vignerons Indépendants of het Concours Général Agricole de Paris.
Bij de internationale concoursen vind je de grotere merken, met een marketingbudget. Op de plaatselijke concoursen meer kleinere cognacproducenten. Het Concours Mondial de Bruxelles vormt daarop een uitzondering, daar vind je nog wel eens een verdwaalde cognacboer. Maar verder van huis dan Brussel gaan die doorgaans niet. En dan zijn er nog een redelijk aantal kleinere cognacboeren die helemaal nooit naar een concours gaan.
Op ieder concours gaat het om het vergelijk van de daar op dat moment gepresenteerde cognacs, waarbij de voorkeur (en commerciële binding) van de proevers een rol speelt. In het klein zie je dat op de proeverijen van het forum, waar de meningen soms aardig uiteen lopen, hoewel de meesten “er verstand van hebben”. Uiteindelijk blijft het een kwestie van jouw persoonlijke smaak.
Daarbij kunnen de gewonnen prijzen wel een richtlijn zijn, bij het aankopen van nog onbekende cognacs. Een cognac die goud gewonnen heeft zal niet slecht zijn. Blijft de vraag of je hem lekker vindt.
Als voorbeeld: ik heb een voorkeur voor ambachtelijke cognacs, waarbij de producteur het hele proces van planten t/m bottelen zelf in beheer heeft. Grote merken en industriëel vervaardigde cognacs boeien mij niet. Ik houd dus de prijswinnaars van de Concours des Vins van de Vignerons Indépendants in de gaten. Wanneer daar een cognac die ik nog niet geproefd heb wint, is dat een goede reden die eens te proberen.

Ik hoop dat dit een beetje antwoord geeft op je vraag:
Johan89 schreef:Je zou zeggen dat een zeer goede cognac de meeste prijzen in de wacht sleept, waarom zijn er toch verschillende cognacs die een prijs winnen?
Het gaat er mijns inziens vooral om: wat is voor jou een zeer goede cognac (voor het bedrag dat jij er voor over hebt). Voor die zoektocht vindt je op dit forum inmiddels een schat aan informatie.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”