Waarom Cognac van Whisky verloor.......

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
eurotail
Cognac XO
Cognac XO
Contacteer:

Waarom Cognac van Whisky verloor.......

Bericht door eurotail »

Uit zorgvuldig onderzoek (lees: doorsnuffelen van een Frans boek uit 1893) vond ik wellicht de oorzaak dat Cognac rond 1900 haar marktpositie t.o.v. whisky niet wist terug te winnen. In het boek vernam ik dat de prijs van een hectoliter Grande Champagne Cognac in 1832 FFR 80 bedroeg, in 1882 FFR 270 (prijsstijging van 338% zijnde 6,75% per jaar) doch in 1893 de prijs tot een duizelingwekkende FFR 2500 per hectoliter was gestegen (prijsstijging van FFR 2230 oftewel 825% in één decennium zijnde 82,5% per jaar). Ik heb nog geen vergelijk gemaakt met whiskyprijzen uit dezelfde periode, noch de inflatie die destijds werd gehanteerd, maar het lijkt er toch wel op dat ons drankje te duur werd voor de gemiddelde burger. Dit heeft dan wel weer als voordeel dat er nog het een en ander verkrijgbaar is, iets wat van oude whisky niet gezegd kan worden.Graag hoor ik van de andere geachte Forum leden of mijn hypothese zinnig overkomt.
partijtje uit The Big Apple wat ik vorig jaar heb gescoord, in totaal 30 flessen van hetzelfde kaliber....
partijtje uit The Big Apple wat ik vorig jaar heb gescoord, in totaal 30 flessen van hetzelfde kaliber....
09-1 catalogue images 010.jpg (191.86 KiB) 4025 keer bekeken
Gezond verstand is de collectie vooroordelen die je verzameld hebt voordat je achttien was.
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Re: Waarom Cognac van Whisky verloor.......

Bericht door Hans »

Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Jurrit
Cognac Hors d'Age
Cognac Hors d'Age

Bericht door Jurrit »

@ Eurotail,

Zie ik het nu correct dat jij ook 2 flessen Louis de Salinac in de handel hebt :P
Bart
Cognac VSOP
Cognac VSOP

Bericht door Bart »

Alleszins heeft Cognac vandaag een serieus imago-probleem. Het wordt nog vaak gelinkt met een oudemannetjesdrank. Wie met een open geest een goede fles opent en degusteert, merkt echter dat Cognac zo rijk van smaak en zo complex kan zijn dat de fijnproever perplex staat.

Een vriend van me is fervent whisky-liefhebber, heeft altijd meer dan 100 flessen van de betere whisky's in huis. Wel, hij was versteld wat ik bijhad van Frankrijk, net als de andere leden van zijn whiskyclub.

Moest er eens een professionele marketingorganisatie al die Cognacboeren groeperen, en dan imago-campagnes lanceren... Er zit zooo veel potentieel in die markt, cognac zou minstens zo populair en veelgevraagd kunnen worden dan whisky, denk ik.
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Ton »

Bart schreef:Moest er eens een professionele marketingorganisatie al die Cognacboeren groeperen, en dan imago-campagnes lanceren...
Dat zou dan het BNIC moeten zijn.
Bart schreef:Er zit zooo veel potentieel in die markt, cognac zou minstens zo populair en veelgevraagd kunnen worden dan whisky, denk ik.
Helemaal mee eens.
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”