Hallo,
Wat vinden jullie van het glencairn glass? Is dit ook niet een goed glas voor Cognac?
Glencairn glass voor Cognac gebruiken?
Re: Glencairn glass voor Cognac gebruiken?
Ik denk dat het Glencairn glas, zeker wel goed voor Cognac gebruikt kan worden!
Het is altijd beter dan de glazen die je tegenwoordig bij "aanbiedingen" krijgt... Dat zijn namelijk gewoon sap op Whisky tumbler glazen bij mij thuis.
Nu to the point, een Glencairn glas is bij lange na niet zo rank en elegant als een cognac tulp-glas. Maar een Glencairn glas heeft wel andere voordelen voor Cognac, het zit namelijk zowel qua model als geur sensaties tussen het originele Cognac glas en de Tulp in. Daarnaast is de Glencairn veel fijner vast te houden als het Tulp-glas. Hij voelt lekker zwaar aan in de hand!
Ben benieuwd of andere al ervaringen hebben met dit mooie glas.
Het is altijd beter dan de glazen die je tegenwoordig bij "aanbiedingen" krijgt... Dat zijn namelijk gewoon sap op Whisky tumbler glazen bij mij thuis.

Nu to the point, een Glencairn glas is bij lange na niet zo rank en elegant als een cognac tulp-glas. Maar een Glencairn glas heeft wel andere voordelen voor Cognac, het zit namelijk zowel qua model als geur sensaties tussen het originele Cognac glas en de Tulp in. Daarnaast is de Glencairn veel fijner vast te houden als het Tulp-glas. Hij voelt lekker zwaar aan in de hand!

Ben benieuwd of andere al ervaringen hebben met dit mooie glas.
"If drinking Cognac is not allowed in heaven, then I shall not go.
Ik heb een glencairn glas, gebruik em eigenlijk nooit meer omdat ik een ander proefgla heb voor whisky, meer in de richting van een tulpglas voor cognac maar dan wel met de vorm van het glencairn glas.
Ik zie niet in waarom je het glencairn glas niet voor cognac kan gebruiken. Het is altijd beter dat ballonglazen of tumblers en zit dicht tegen het tulpglas aan.
Dus ik zeg: gewoon doen!
Ik zie niet in waarom je het glencairn glas niet voor cognac kan gebruiken. Het is altijd beter dat ballonglazen of tumblers en zit dicht tegen het tulpglas aan.
Dus ik zeg: gewoon doen!
Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way when you criticize them, you will be a mile away and you will have their shoes.
- Hans
- Cognac Connaisseur
Heb het Glencairn glass geprobeerd, maar geef toch de voorkeur aan een ouderwets tulpglaasje. Vind hem net te groot, het glas iets te dik en mis het pootje bij het "imprimer un léger mouvement circulaire afin d’oxygéner le Cognac"
Blijft natuurlijk gewoon een kwestie van voorkeur.
Heb ze doorgesluisd naar een whiskyliefhebber.

Heb ze doorgesluisd naar een whiskyliefhebber.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)
Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)
Beschreven cognacs
Cognac boeken
Een Glencairn whisky-glas zou zeker geschikt zijn om een cognac te degusteren, Qua vorm en glas-soort.
Neust goed...rolt goed...drinkt goed
Maar het is en blijft een whisky-glas, ikzelf gebruik het ook....voor whisky,
Een Cognac toch wel uit een iets eleganter (tulp) glas, mijn gedacht
Volstrekt mee eens. Alleen als alle cognacglazen (tulp) vuil zijn, gebruik ik wel eens een Glencairn-glas. En dat dan liever dan een ander zogenaamd cognacglas. Maar een groot nadeel vind ik dat je het glas met je vingers vastpakt en een beduimeld glas vind ik minder aantrekkelijk. Nou heb ik meestal wel schone vingers, maar als je er toevallig ook een zoutje bij eet...zeesting schreef:Een Glencairn whisky-glas zou zeker geschikt zijn om een cognac te degusteren, Qua vorm en glas-soort.
Ook het walsen van het glas gaat in een tulp-glas iets eleganter en soepeler, zoals Hans hierboven ook al aan heeft gegeven.
Of de geuren in een Glencairn glas ook net zo goed vrijkomen? Moeilijk te beoordelen. Mijn neus is daar niet fijngevoelig genoeg voor. Ik het het idee van niet, maar het kan best zijn dat het een vals idee is tengevolge van een vooroordeel.