Kleur & Leeftijd

Voor alle vragen en onderwerpen mbt de wereld van de Cognac. Stel vragen gerust!
Plaats reactie
NewRob
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Kleur & Leeftijd

Bericht door NewRob »

Onlangs was ik bij Slijterij Overmars voor een nieuwe fles Cognac en werd daar zeer goed geholpen. De beste man had verstand van zaken en we raakte aan de praat over van alles en nog wat over de cognac. Ik had interesse in een fles Montifaud. Hij wees me op iets wat me tot verder nadenken zette. De kleur van de cognac van VS tot XO verschillen nauwelijks, ondanks Montifaud zegt geen toevoegingen erbij te doen. Het is algemeen bekend dat hoe ouder de cognac is, hoe donkerder deze is, logisch nietwaar?

Afbeelding

Voor de duidelijkheid heb ik een foto van een triade van Montifaud toegevoegd met daarin een VSOP, een Napoleon en een XO. Ik zie geen verschil in de kleuren. (kijk zelf eens op internet voor meer voorbeelden)

Afbeelding

Verkoopt een lichte kleur minder goed en maakt men ze daarom toch donkerder?
en hoe doen ze dat dan? blenden met iets ouds, houtsnippers, of een toevoeging van karamel?
wie heeft het antwoord?
Ton
Beheerder
Beheerder
Contacteer:

Re: Kleur & Leeftijd

Bericht door Ton »

De kleur kan kunstmatig donkerder worden gemaakt door toevoeging van caramel. Men zegt dat je dat niet proeft, maar ik ken cognacproducenten die zeggen dat je dat wel degelijk proeft.
Je kunt de kleur natuurlijk ook beïnvloeden door het hout van de vaten waarin je de cognac opslaat. Jong hout geeft meer kleur dan oud hout. Ook steviger getoast hout geeft meer kleur af dan minder getoast hout.
Ik denk zeker dat Montifaud ook van dit laatste principe gebruik maakt (jonger hout voor hun jongere cognacs en mogelijk ook meer getoast hout). Maar of ze ook caramel toevoegen, kan ik je niet vertellen.
Roland
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Roland »

NewRob schreef: Verkoopt een lichte kleur minder goed en maakt men ze daarom toch donkerder?
en hoe doen ze dat dan? blenden met iets ouds, houtsnippers, of een toevoeging van karamel?
wie heeft het antwoord?
Uit het boek van Reinier Koops, pagina 79-80
"Toevoegingen"
Lange tijd was het een taboeonderwerp: het toevoegen van suiker, karamel en houtextract aan cognac,
om de smaak en de kleur te beïnvloeden.
Nog steeds praten producenten hier liever niet over, maar de geheimzinnigheid wordt minder.
Dat is te danken aan een Deense journalist, die niet kon geloven dat alle cognac zonder hulpstoffen werd gefabriceerd.
Hij verbaasde zich erover dat in de Cognacstreek een aantal producenten van geconcentreerde karamelsiroop gevestigd zijn.
Hij kreeg een lijst met klantgegevens van een van deze fabrieken in handen. Daartussen stond een aantal cognacproducenten.
Hij vroeg deze cognacmakers of ze karamel gebruikten. Na het voorspelbare 'nee' confronteerde hij de producent
met een datum waarop een bepaalde hoeveelheid karamel was afgeleverd.
Sindsdien is er iets meer openheid, maar volgens velen binnen de sector wordt er nog steeds veel gejokt over het gebruik
van hulpstoffen.

Doordat de jonge cognac slechts een korte periode in vaten van nieuw hout doorbrengt, zijn de geproduceerde VS en VSOP zeer licht van kleur.
.... sommige producenten werken dit bij met karamel. Ongeveer een emmer met geconcentreerde karamelsiroop in een kuip van 250 hectoliter.
NewRob
Nieuw destillaat
Nieuw destillaat

Bericht door NewRob »

De makers van cognac zullen niet de eerste zijn die producten verkopen, anders dan ze ons voorspiegelen. In Nederland kunnen we er een televisieprogramma maken vol met dit soort onderwerpen, de "Keuringsdienst van Waarde", overigens een top programma!

Op deze website wordt o.a. uitgelegd welke smaken je kan herkennen bij verschillende cognac-leeftijden. Het plaatje hierbij zullen velen al bekend voorkomen. Helaas staat karamel hier niet bij, maar weet iemand vanaf welke leeftijd zou je karamel moet kunnen waarnemen als het van "nature" ontstaat?

Verder vond ik nog een aardig stukje tekst op deze website met de "TOP 10 Cognac misunderstandings":
"4. The Cognac is really dark and tastes slightly sweet, wow, that’s round and so mellow. It must be a brandy which aged for a long time.
Attention, attention! There are Cognac which are manipulated: Some producers add caramel to make the color darker, which is the code for older and matured Cognac, as the wood normally takes influence on the spirit. At the same time caramel makes the Cognac sweeter, but only at the beginning and normally not at the finish."

Leuk weetje...
Hans
Cognac Connaisseur
Cognac Connaisseur

Bericht door Hans »

NewRob schreef:Op deze website wordt o.a. uitgelegd welke smaken je kan herkennen bij verschillende cognac-leeftijden. Het plaatje hierbij zullen velen al bekend voorkomen. Helaas staat karamel hier niet bij, maar weet iemand vanaf welke leeftijd zou je karamel moet kunnen waarnemen als het van "nature" ontstaat?...
Op La roue des Aromes van het BNIC wordt caramel bij de herfst-tonen genoemd, samen met gedroogde abrikoos, champignon, chocola, cacao, gedroogde vijg, appel, muskaatnoot en safraan. Van de door mij geproefde cognacs kan me er niet echt een herinneren met een uitgesproken caramel smaak. Zou dat ook niet als een aanbeveling zien, maar ik houd ook niet van zoete cognacs. Bij de wat oudere Grande Champagnes (mijn voorkeur) kom ik caramel niet tegen in het smaakpalet. Wel de andere genoemde herfsttonen.
NewRob schreef:Verder vond ik nog een aardig stukje tekst op deze website met de "TOP 10 Cognac misunderstandings":
"4. The Cognac is really dark and tastes slightly sweet, wow, that’s round and so mellow. It must be a brandy which aged for a long time.
Attention, attention! There are Cognac which are manipulated: Some producers add caramel to make the color darker, which is the code for older and matured Cognac, as the wood normally takes influence on the spirit. At the same time caramel makes the Cognac sweeter, but only at the beginning and normally not at the finish."

Leuk weetje...
Wat je zelf al aangeeft over de cognacboeren, geldt ook voor de "kenners" en "deskundigen". Veel "weetjes" zijn niet meer dan meningen. Interessant, maar niet per se waar.
Als mensen wisten hoe gezond cognac is, zouden ze zich dood drinken - P. H. Malmsten (Zweeds hoogleraar geneeskunde 1811-1883)

Le cognac, c'est la liqueur des dieux - Victor Hugo (1802-1885)

Beschreven cognacs
Cognac boeken
Plaats reactie

Terug naar “Vragen en algemene Cognac onderwerpen”